Børn med mere end et sprog

15.02.24
I Egedal Børnebibliotek har vi flere materialer, der er supergode til at understøtte den sproglige udvikling for børn, der har mere end ét sprog

Som noget nyt har vi lavet to-sprogposer - dvs. den samme tekst på dansk og det andet sprog. Vi har to-sprogposer på dansk-kurdisk, dansk-arabisk, dansk-tyrkisk og dansk-sorani

To-sprogposerne kan lånes både af dagtilbud og private.

Vi anbefaler forældre:

• At læse højt på både modersmålet og på dansk.
  • At låne Sprogposer og eventyrposer: I poserne er der konkreter, som hjælper børnenes ordforråd på vej, mens de læser bøgerne i poserne.
  • Bibliotekets samling af bøger på andre sprog: Vi har børnebøger på blandt andet arabisk, engelsk og tysk
  • Billedordbøger: I vores mange billedordbøger finder man en masse billeder af hverdagens ord. Disse er gode til at starte mange samtaler med børnene.

Børnebiblioteket samarbejder med kommunens logopæder.

Bibliotekernes sprog- og læsespor – Flersprogede børn

Du finder her materialer, der både kan være en inspiration i din egen faglighed, og som du kan videreformidle til de flersprogsforældre, som har brug for støtte til at udvikle et godt hjemmelæringsmiljø på det sprog, de selv behersker bedst.

Kontakt:

Stine.juhl.hall@egekom.dk / tlf.: 72597762

egedal.bornebibliotek@egekom.dk

Du kan også læse mere om tilbuddet her